
Ostatnio powiedziano mi, że merchandising i ekspozycja to niepoważne dodatkowe wydatki dla właściciela apteki, który dopiero zaczyna.
Konsekwencją było to, że wydatki takie jak marketing, czynsz, zapasy, media, personel itp. są „poważnymi” wydatkami, podczas gdy merchandising i ekspozycja są „fanaberiami”.
Nie mogłem się bardziej nie zgodzić. Merchandising i ekspozycja są ważną częścią planu marketingowego i powinny mieć rozsądny budżet – nawet dla farmaceuty działającego na niskim poziomie.
W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku handlu detalicznego detalista nie może sobie pozwolić na traktowanie merchandisingu jako „fanaberii”.
Wszyscy rywalizują o dolara klientów. Konsumenci mają do wyboru więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
Co przy tych wszystkich wyborach przykuje uwagę konsumenta? Zainwestowałeś pieniądze, aby uzyskać tę drogą lokalizację o dużym natężeniu ruchu, ale jak powstrzymasz klientów przed chodzeniem tuż pod twoimi drzwiami?
Jak zachęcisz ich do powrotu? Co jest wyjątkowego w Twoim sklepie?
Merchandising apteczny
Po zainwestowaniu pieniędzy w ważne sprawy, takie jak towar, świetna lokalizacja, personel zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin, ubezpieczenie, księgowy, reklama, Twoje starannie zaplanowane pieniądze mogą zostać utracone, jeśli Twój sklep nie spełni oczekiwań klientów.
Plakaty zasłaniające drzwi i okna, odręczne szyldy, brak oświetlenia i niechlujne ekspozycje sygnalizują, że Twoja firma nie jest poważna.
Jeśli Twój sklep wygląda jak tania piwnica, klienci będą oczekiwać okazyjnych cen w piwnicy i mogą dojść do wniosku, że Twój produkt jest złej jakości. Ta ocena może mieć niewiele wspólnego z samym produktem, ale być wynikiem złej prezentacji.
Merchandising to coś więcej niż tylko układanie produktów na półce. Jest integralną częścią wizerunku firmy.
Należy to wziąć pod uwagę podczas projektowania logo, wizytówek, broszur, papieru firmowego, opakowań i asortymentu produktów.
Kiedy sprawdzasz swój merchandising, sprawdzasz, czego doświadczają klienci, od pierwszego spojrzenia na front Twojego sklepu, aż do opuszczenia sklepu – miejmy nadzieję, że z zakupem w ręku. Merchandising w aptece to także zrozumienie sposobu, w jaki klienci robią zakupy. Korzystając z tej wiedzy, możesz pozycjonować swój towar, aby zwiększyć sprzedaż.
Musisz stworzyć środowisko, które przyciąga klienta, jest wygodne w robieniu zakupów i zachęca do powrotu.
- Czy front i okna sklepu są atrakcyjne i zachęcające?
- Czy wszystkie oznakowania są jasne, profesjonalne i czytelne?
- Czy wnętrze sklepu jest przyjemne i wygodne?
- Czy prezentacja towaru jest atrakcyjna?
- Czy towary sezonowe i wysokomarżowe są umieszczane w prestiżowych lokalizacjach?
Ogólnie rzecz biorąc, czy wygląd sklepu jest profesjonalny?
Oczywiście, jeśli masz skromny budżet, musisz zacząć od małych rzeczy, ale upewnij się, że masz plan rozwoju.
Jedną z ekscytujących rzeczy w handlu detalicznym jest to, że jest dynamiczny. Jeśli nie rozwijasz się i nie zmieniasz, klienci zakładają, że nie masz im nic nowego do zaoferowania.
Nie musisz remontować całego sklepu, ale obracaj towary, zmieniaj ekspozycje i zmieniaj oznakowanie, aby klient poczuł, że zawsze jest coś nowego do zobaczenia lub doświadczenia.
Uwzględnienie merchandisingu w planie marketingowym i budżecie ma sens….
Może mieć znaczenie między sprzedażą produktu, a umieszczeniem go na półce.