
Wideo firmowe to termin ogólny używany do zdefiniowania całej komunikacji wideo wykorzystywanej do wewnętrznego lub zewnętrznego przesyłania wiadomości korporacyjnych. Jednym ze sposobów na odróżnienie korporacyjnego wideo od tradycyjnej reklamy wideo jest grupa docelowa. Filmy korporacyjne są często przeznaczone dla określonych odbiorców, a nie ogółu odbiorców. Film korporacyjny może zostać stworzony w celu przedstawienia wyników finansowych lub podkreślenia nowej inicjatywy w firmie. Filmy korporacyjne mogą również zawierać filmy szkoleniowe dla pracowników i filmy promocyjne dotyczące nowych linii produktów lub usług.
Do czego więc służy film korporacyjny? Przed powszechnym wykorzystaniem wideo online, wideo korporacyjne było wykorzystywane głównie do komunikacji wewnętrznej lub do transmisji w telewizji. Ograniczenia budżetowe ograniczały ilość filmów korporacyjnych, które można było stworzyć. Jednak spadający koszt kamer HD oznacza, że nawet zwykłą komunikację korporacyjną można filmować z jakością zbliżoną do transmisji. W połączeniu ze spadającymi kosztami sprzętu, możliwość hostowania i dystrybucji treści wideo online również przyczyniła się do gwałtownego wzrostu ilości produkowanego wideo korporacyjnego. W badaniu z 2015 r. wykazano, że 96% wszystkich organizacji B2B teraz używa wideo. Przyczyną powszechnego wykorzystywania wideo korporacyjnego do komunikacji jest coś więcej niż tylko spadające koszty. Posiadanie wideo na stronie internetowej może znacznie poprawić zarówno ilość, jak i jakość ruchu na stronie. Wideo może również pomóc w budowaniu zaangażowania odbiorców, ponieważ ludzie spędzają więcej czasu w witrynach zawierających wideo. Wreszcie, wideo może przekazać dużą ilość informacji w stosunkowo krótkim czasie, dzięki czemu idealnie nadaje się do wyjaśniania złożonych projektów lub produktów.
Rodzaje filmów korporacyjnych
Jak wspomniano powyżej, wideo korporacyjne to termin ogólny, który obejmuje wiele różnych typów formatów wideo, z których każdy jest używany do własnych celów. Poniżej znajdują się niektóre z głównych rodzajów tworzonych filmów korporacyjnych.
Filmy promocyjne
Filmy promocyjne służą do podkreślenia konkretnej inicjatywy korporacyjnej, produktu lub usługi. Przykładem może być osiedle biurowo-handlowe w Warszawie. Firma niedawno uruchomiła nowe centrum gastronomiczne. Aby się wypromować stworzył wideo, które na ich stronie internetowej i będzie wykorzystywane jako część ich kampanii marketingowej.
Filmy szkoleniowe
Filmy szkoleniowe są wykorzystywane do wszystkiego, od przyjmowania nowych pracowników, przez szkolenia BHP, po podnoszenie kwalifikacji pracowników. Filmy szkoleniowe stały się niezwykle popularnym sposobem szkolenia personelu, który często obniża koszty w porównaniu do szkolenia osobistego. Jedną z zalet filmów szkoleniowych jest to, że można je sfilmować raz, ale wyświetlać je wielu różnym odbiorcom.
Filmy z komunikacji wewnętrznej
Filmy z komunikacji wewnętrznej służą do przekazywania informacji pracownikom w organizacji. Może to być ogłoszenie najnowszych wyników finansowych lub poinformowanie o wewnętrznych zmianach, które zachodzą w firmie. Wideo może być bardzo skuteczne w komunikacji wewnętrznej, ponieważ wiele informacji można przekazać w zwięzły i zabawny sposób.
Filmy z konferencji
Filmy z konferencji są tworzone w celu dostarczenia informacji uczestnikom wydarzeń firmowych. Filmy stworzone na potrzeby konferencji mogą być odtwarzane podczas prezentacji, na stoiskach handlowych lub wyświetlane w innych miejscach wokół miejsca konferencji.
Filmy o społecznej odpowiedzialności biznesu
Stosunkowo nowym obszarem wideo korporacyjnego jest społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Korporacje coraz bardziej angażują się w inicjatywy społeczne, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo. Dobrym przykładem filmu CSR jest stworzony dla Coca-Coli na zlecenie jej inicjatywy recyklingowej. Filmy CSR mogą być wykorzystywane do komunikacji zarówno z odbiorcami zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi.
Proces produkcji filmów korporacyjnych
Proces tworzenia filmów korporacyjnych zależy od wielu czynników. Obejmują one charakter projektu, czy film jest produkowany przez zespół wewnętrzny czy agencję zewnętrzną i jaki rodzaj filmu jest tworzony. Poniżej znajduje się krótki przegląd procesu, gdy klient korporacyjny decyduje się na współpracę z zewnętrzną agencją produkcji wideo.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym procesie, zapoznaj się z tym bardziej szczegółowym artykułem na temat procesu produkcji filmów korporacyjnych .
Etap 1 – Klient dokonuje wstępnego zapytania
Proces produkcji wideo zwykle rozpoczyna się od złożenia przez klienta korporacyjnego wstępnego zapytania. Podczas tego wstępnego zapytania ustalą, czy agencja produkcji wideo dobrze spełnia ich wymagania. Wyjaśnią projekt firmie projektu wideo, w tym, jaki jest cel filmu, do jakich odbiorców chcą dotrzeć i jak chcą przekazać wiadomość. Od tego momentu agencja przekaże im dokładną wycenę lub oszacowanie, ile kosztowałoby wypełnienie briefu wideo.
Etap 2 – Opracowanie koncepcji wideo
Firma zajmująca się produkcją wideo będzie następnie pracować nad bardziej szczegółowym opracowaniem koncepcji. Będzie się koncentrować na tym, jaki jest najlepszy sposób komunikowania się z docelowymi odbiorcami i osiągnięcia celu filmu. Będzie to obejmować dwukierunkowy dialog między firmą a producentem wideo, gdy koncepcje wideo zostaną uzgodnione.
Etap 3 – Scenorysowanie koncepcji
Po uzgodnieniu koncepcji firma zajmująca się produkcją wideo zaprojektuje storyboardy. Są to obrazowe przedstawienie tego, jak będzie wyglądać każde z ujęć do filmu. Storyboarding pozwala dostarczać wytyczne dla firmy zajmującej się produkcją wideo po rozpoczęciu filmowania. Scenorysy nie zawsze będą konieczne. W przypadku gadających wywiadów w stylu głowy lub filmowania imprezy firmowej może nie być konieczne tworzenie scenorysów przed rozpoczęciem produkcji. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak używać scenorysów do tworzenia udanego filmu korporacyjnego.
Etap 4 – Planowanie produkcji
Po uzgodnieniu koncepcji filmu korporacyjnego i stworzeniu scenorysów można rozpocząć planowanie produkcji. Obejmuje to planowanie, organizację logistyki zdjęć, wynajmowanie specjalnego sprzętu i przesłuchiwanie aktorów. Terminy są niezwykle ważne, ponieważ klient musi mieć wystarczająco dużo czasu na informację zwrotną przed jakimikolwiek terminami promocyjnymi filmu.
Etap 5 – Badanie lokalizacji ujęć
Następnie rozpocznie się faza badań przedprodukcyjnych. Zazwyczaj obejmuje to zapoznanie się z miejscem filmowania. To zapoznanie zostanie wykorzystane do zidentyfikowania wszelkich problemów, które mogą zakłócać sesję, takich jak hałas otoczenia, odblaski lub ruch pieszy. Osoba przeprowadzająca rekonesans wskaże najlepsze miejsce do kręcenia, co pozwoli uniknąć zakłócenia filmu.
Etap 6 – Nagrywanie wideo
Zanim kamery zaczną się kręcić, ekipa zajmująca się produkcją wideo zwykle przygotowuje osobę, która ma pojawić się przed kamerą. Obejmuje to porady dotyczące dostarczania treści, które będą potrzebne do ostatecznej edycji. Załoga będzie również potrzebowała czasu na ustawienie, w tym upewnienie się, że wszystkie procedury bezpieczeństwa są przestrzegane. Filmowanie rozpocznie się od deski klakier, która służy do synchronizacji dźwięku. Kiedy reżyser jest zadowolony, że mają wszystko, czego potrzebują, zadzwonią do cięcia.
Etap 7 – Edycja i dostarczanie gotowego wideo
Surowy materiał filmowy zostanie następnie przewieziony z powrotem do biur firmy zajmującej się produkcją wideo. Materiał filmowy jest następnie przenoszony z kart kamer na dyski wideo. Zwykle tworzone są również kopie zapasowe, aby zapewnić bezpieczeństwo materiału filmowego. Montażyści przycinają materiał filmowy, aby stworzyć pierwszy montaż. Klient korporacyjny może następnie przekazać opinię na temat tego, co chce zobaczyć w filmie. Powstanie wtedy druga wersja robocza filmu. Na tym etapie wideo zostanie wyrenderowane w pełnej jakości wzorcowej. Jeśli klient będzie zadowolony, podpisze się na ostatecznej wersji i projekt będzie gotowy.
Filmy korporacyjne to szybko rozwijający się obszar komunikacji korporacyjnej. Nowa technologia wideo i platformy internetowe zapewniają firmom innowacyjne sposoby komunikowania się zarówno z odbiorcami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. W ubiegłym roku serwisy społecznościowe, takie jak Facebook i Twitter, odnotowały ogromny wzrost konsumpcji wideo. Nowe technologie, takie jak wideo 360 i rzeczywistość wirtualna, obiecują świat jeszcze głębszego zaangażowania. Zmiany te stwarzają przedsiębiorstwom nowe możliwości lepszego komunikowania swojego przesłania do zamierzonych odbiorców.